Zaćma (katarakta)

Zaćma zwana również kataraktą jest to taki stan oka, w którym na skutek stopniowej utraty przejrzystości soczewki oka dochodzi do pogorszenia widzenia.

Najczęściej zaćma występuje u osób starszych – tzw. zaćma starcza i jej etiologia nie jest dokładnie wyjaśniona. Może też być spowodowana czynnikami genetycznymi, stosowanymi lekami np. sterydami lub urazem oka

Pacjenci zgłaszają się do lekarza z pogorszeniem widzenia w nadziei zmiany okularów. Niestety zmiana korekcji okularowej nie pomaga w ogóle lub w niewystarczającym stopniu i chory kierowany jest do ośrodka wykonującego operacje zaćmy.

Leczenie zaćmy jest obecnie wyłącznie chirurgiczne. Stosowane preparaty w postaci kropli nie mają klinicznego potwierdzenia ich skuteczności, a ich długotrwałe przyjmowanie może prowadzić do trwałych zmian w oku z powodu działań niepożądanych.

W ostatnich latach dokonał się wielki postęp w chirurgii zaćmy i obecnie jest to najczęściej wykonywany i jeden z najbardziej bezpiecznych zabiegów chirurgicznych na świecie. Sam zabieg przebiega w znieczuleniu miejscowym, trwa kilkanaście minut i w krótkim czasie po zabiegu pacjent może iść do domu.

Zabieg polega na wymianie zmętniałej części soczewki za pomocą ultradźwięków (fakoemulsyfikacji) oraz wszczepieniu soczewki przejrzystej do torebki soczewki. Podczas zabiegu wykonywane jest bardzo niewielkie nacięcie oka, które nie wymaga zakładania szwów, co znacznie skraca okres gojenia i zmniejsza astygmatyzm rogówki w porównaniu ze starą metodą – zewnątrz torebkowego usunięcia zaćmy.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące
zabiegu operacyjnego

Jakie jest postępowanie przed operacją?

Przed zabiegiem wykonywane są badania określające krzywiznę rogówki i długość gałki ocznej. Jest to niezbędne do określenia mocy soczewki wczepianej do oka. Zalecane jest nie spożywanie posiłków i płynów 6-8 godzin przed zabiegiem.

Jakie jest postępowanie w czasie operacji?

Przed zabiegiem zakraplane są do operowanego oka leki rozszerzające źrenicę. Okolica oka będzie umyta i zdezynfekowana. Czas operacji to około 15-20 minut i zwykle odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Po zabiegu zakładany jest opatrunek na oko, pacjent odpoczywa krótki okres czasu po operacji (około 20-30 minut) i może zostać wypisany do domu. Opatrunek jest usuwany następnego dnia w trakcie wizyty kontrolnej.

Jakie jest postępowanie po operacji?

Niewielkie swędzenie, podrażnienie oka, uczucie ciała obcego to normalne zjawisko po operacji zaćmy. Może również występować wydzielina z oka oraz światłowstręt. Zwykle są to objawy przemijające i ustępują po paru dniach.

Bezpośrednio po operacji pacjent zakrapla leki, przepisane przez okulistę w celu
przyspieszenia gojenia i zmniejszenia ryzyka infekcji. Trzeba unikać pocierania i dotykania oka. Dla ochrony oka można nosić okulary lub osłonę. W słoneczne dni wskazane są przyciemniane okulary przeciwsłoneczne. W domu należy unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów i gwałtownego schylania się. Można spacerować, chodzić po schodach, oglądać telewizję i wykonywać lekkie prace domowe.
Gojenie i stabilizacja widzenia występuje zwykle po 4-6 tygodniach od operacji.

Czy po operacji mogą wystąpić jakieś problemy?

Problemy po operacji występują rzadko. Należy wymienić: infekcję, krwawienie, stan zapalany (ból, zaczerwienie, obrzęk), podwójne widzenie, niskie lub wysokie ciśnienie wewnątrzgałkowe i utrata widzenia. Stany te mogą być skutecznie leczone pod nadzorem lekarza okulisty.

Czasami może dochodzić do zmętnienia torebki soczewki, do której wszczepiana jest soczewka sztuczna. Objawia się to stopniowym przymgleniem widzenia. Stan ten określa się jako - zaćmę wtórną i może występować u niektórych osób po kilku miesiącach lub latach od momentu operacji.

Leczenie zaćmy wtórnej polega na wykonaniu małego otworu w zmętniałej torebce soczewki za pomocą lasera. Zabieg ten nazywa się kapsulotomią laserową YAG, trwa kilka minut, jest bezbolesny i można po tym zabiegu iść do domu. Wykonanie zabiegu umożliwia promieniom światła łatwiejsze przechodzenie do siatkówki i pacjent odczuwa poprawę widzenia.

Po tym zabiegu rzadko występują powikłania. Jednym z nich może być wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, co może być skutecznie leczone kroplami do oczu.

Kiedy moje widzenie będzie znowu prawidłowe?

Po operacji można wykonywać większość codziennych czynności, pomimo, że widzenie operowanym okiem jest jeszcze przymglone. U większości osób potrzeba kilku tygodni do poprawy i pełnej stabilizacji widzenia.

Po wszczepieniu soczewki sztucznej większość osób obserwuje, że kolory są bardzo jasne. Wynika to z tego, że wszczepiona soczewka jest przezroczysta, natomiast soczewka naturalna ma żółtawo-brązowawy odcień. Twoje oko w okresie kilku miesięcy przyzwyczai się do tego, że odbierane kolory są jaśniejsze. Pomocnym w tym może być stosowanie przyciemnianych okularów, zwłaszcza w okresie słonecznej pogody.

Przed operacją wykonywane są badania w celu dobrania mocy wszczepianej soczewki tak, aby po operacji pacjent miał dobre widzenie na odległość bez korekcji okularowej.

Korekcja okularowa jest zwykle wymagana do czytania. Po operacji czekamy zwykle kilka tygodni, do momentu zagojenia się oka i stabilizacji widzenia, aby dobrać nowe okulary do czytania. Do tego czasu można używać swoje okulary.

You are here